Grupptryck.


Känns som att det är val. Har jag rätt eller har jag rätt? Jag har så rätt! Kände då att jag är tvungen att skriva någonting om valet. Mitt val (höhö, fyndigt värre) är då att kopiera in en text från wikipedia om Röstkort. Och googla en bild. Hoppas ni får en kul valhöst med mycket godis från dom olika partibåsen!

"Röstkortet är ett dokument, som används vid allmänna svenska val. Röstkortet visar att en person finns med i röstlängden och vart denne ska gå för att rösta. Röstkortet måste tillsammans med ID-handling visas upp vid förtidsröstning. I vallokalen räcker det med godkänd ID-handling för att man skall få rösta. Röstkort skickas per post till alla som är röstberättigade i ett aktuellt val. Om några uppgifter inte stämmer på röstkortet skall man kontakta länsstyrelsen där man bor.

På röstkortet anges den vallokal som är aktuellt att rösta i på valdagen. Vidare anges alternativa vallokal om man vill förtidsrösta. Om man glömt eller tappat bort sitt röstkort kan man få ett nytt direkt i den lokal där man förtidsröstar. Om man inte kan ta sig själv till någon röstningslokal kan man rösta genom ombud."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0